Przyczyny depresji

Z roku na rok na depresję zaczyna chorować coraz więcej ludzi na całym świecie. Problem ten nie dotyka tylko pojedynczych jednostek, ale także sprawia problem całym społeczeństwom, a nawet gospodarkom. Mimo to przyczyny powstawania depresji wciąż pozostają sporą tajemnicą, choć stopniowo nauka wie coraz więcej na ten temat.

Czy depresja jest dziedziczna?

Uważa się, że wiele chorób psychicznych jest w mniejszy lub większy sposób determinowana czynnikami genetycznymi. Wielu specjalistów twierdzi, że także depresja może być dziedziczna. Wskazywać na to mogą dane, które pokazują, że dzieci osób dorosłych cierpiących na depresję także zapadają na to schorzenie.

Często można jednak spotkać opinię, że choć genetyka ma duży wpływ na pojawienie się depresji, to znaczenie mają tu także inne czynniki. Należy też zauważyć, że przynajmniej do tego momentu nie zaleziono tzw. „genu depresji”.

Jakie czynniki biologiczne mogą wpływać na depresję?

Depresja może być wywołana przez zmiany hormonalne. Często dochodzi do niej po urodzeniu dziecka, pod postacią tzw. depresji poporodowej. To schorzenie jest o tyle ciężkie, że może przez nie ucierpieć nie tylko sam pacjent, ale także jego nowo narodzone dziecko. Depresję sezonową także postrzega się jako tą z hormonami, ponieważ brak słońca wywiera wpływ na gospodarkę hormonalną.

Zauważono także, że zaburzenia depresyjne dość często towarzyszą innym poważnych chorobom. Na depresję zapadają osoby cierpiące na nowotwory, cukrzycę, zaburzenia pracy tarczycy, choroby serca i wiele innych chorób przewlekłych. Niektórzy postulują także, że depresję mogą wywoływać nie tylko same choroby, ale także lekarstwa, które się w ich przypadku stosuje.

Czynniki środowiskowe a depresja

Przyjmuje się, że wiele wydarzeń, jakie spotykają człowieka, mogą wywoływać zaburzenia depresyjne. Szczególnie często dzieje się tak w przypadkach, gdy przykre bądź traumatyczne zdarzenie lub zdarzenia miały miejsce w okresie młodości. Potencjalnie depresję mogą wywołać:

• Zjawiska patologiczne w rodzinie, takie jak alkoholizm, czy przemoc
  • Faworyzowanie rodzeństwa przez rodziców
  • Błędy wychowawcze rodziców

Dość często jednak znalezienie źródeł i przyczyn depresji bywa bardzo trudne. Nierzadko zdarza się, że dana osoba cierpi na tę chorobę i ani ona, ani nawet lekarz, nie są pewni z jakich powodów.

Kiedy depresja zostanie w pełni zrozumiana?

Pełne zrozumienie depresji i znalezienie na nią skutecznych środków zapobiegawczych to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoi cała współczesna medycyna. Badania tej kwestii wciąż jednak postępują, a co jakiś czas dochodzi do pewnych przełomowych odkryć.

Wyzwanie jest jednak naprawdę duże, ponieważ wymaga ono szeroko zakrojonych badań dotyczących sposobu funkcjonowania mózgu, komórek, nerwów itd. Przynajmniej na ten moment trudno jest więc stwierdzić, kiedy finalnie świat medycyny w pełni zrozumie tę chorobę.

writers